Skip to content
Initiatiefnemer: DE STAP naar gezonder
Term: Stress/prestatiedruk
Datum initiatief: november 2023

Campagne IK MOET HIMMEL NIKS!

Jongvolwassenen ervaren regelmatig prestatiedruk. Ze voelen druk om aan verschillende verwachtingen te voldoen. Goede cijfers, online aanwezigheid, een sociaal leven etc. Die sociale verplichtingen, groepsdruk én prestatiedrang zijn niet altijd even gezond. Ze mogen daarom best vaker even denken: Ik moet himmel niks!

Vanaf november 2023 lanceerde ‘DE STAP naar gezonder’ een campagne gericht op het verminderen van prestatiedruk in de 15 gemeenten van Eindhoven De Kempen. Met deze campagne willen ze onder jongvolwassenen bewustwording creëren dat niet altijd alles hoeft en dat het goed is om even een moment voor jezelf te nemen.

Op de website www.ikmoethimmelniks.nl kunnen jongvolwassenen testen hoeveel prestatiedruk zij ervaren. Na de test kom je bij het aanbod van ‘DE STAP naar gezonder’ terecht waar je praktische tips kunt vinden om minder druk te ervaren.

Over DE STAP naar gezonder

De website ‘DE STAP naar gezonder’ helpt je met het zetten van stappen naar een gezonder leven. Op deze website vind je tips, activiteiten en handige hulpmiddelen waarmee je direct aan de slag kunt, zonder dat je daarvoor eerst naar je huisarts, je zorgverzekeraar of een andere plek hoeft. Het gebruik van de website is gratis. Wel tonen ze soms activiteiten of andere hulpmiddelen waarvoor een financiële bijdrage gevraagd wordt. Thema’s die langskomen op de website zijn: ‘gezond en fit’, ‘mentaal sterk’, ‘zinvol leven’, ‘genieten van het leven’, ‘contact met anderen’ en ‘voor jezelf zorgen’.

Een voorbeeld: je wilt je lichamelijk fitter voelen, maar weet niet goed waar je moet beginnen. Je gaat naar www.destapnaargezonder.nl en klikt op ‘gezond en fit’. Je kunt dan kiezen uit onderwerpen waarmee je iets wilt doen, bijvoorbeeld ‘Gezond eten en drinken’ of ‘Lekker slapen’.

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

Evaluatie

  • Het initiatief is geëvalueerd.

Doorlooptijd initiatief

  • Middellang (3 maanden-1 jaar).

Schaalgrootte bereik

  • Groot initiatief (> 500 personen).

Toegankelijkheid

  • De content is digitaal toegankelijk.
Back To Top