Inhoudsopgave
Aanbevelingen van jongeren voor meer begrip van docenten voor hun psychische kwetsbaarheid
Jongeren uit de jeugd-GGZ hebben tien aanbevelingen geformuleerd om van docenten meer begrip te krijgen voor hun psychische kwetsbaarheid, zodat ze beter kunnen functioneren op school. Uit een panelgesprek over verbeterpunten in het totale sociale domein, blijkt dat school op nummer één staat.
De aanbevelingen zijn samen te vatten onder:
• Aandacht en begrip van docenten
• Duidelijkheid over de eindtermen
Voor een enkele jongere is school geen alledaagse bezigheid. Niet naar school gaan is echter geen optie:
“Je ontwikkeling stagneert als je niet naar school gaat.
Je wilt vooruitgang boeken en werken aan je toekomst”
De tien aanbevelingen
- Communiceer normaal met de jongere en laat de verantwoording voor de school/opleiding bij hem.
- Wees vooral gericht op de manier waarop de jongere zich de lesstof eigen maakt, niet op zijn psychische kwetsbaarheid.
- Leren is van belang, niet ‘in het systeem passen’.
- Heb hoop!
- Bied extra of ander lesmateriaal én bied passende persoonlijke instructie en ondersteuning aan.
- Werk aan het zelfvertrouwen van de jongere.
- Geef de jongere de mogelijkheid om zelf een leerkracht te kiezen die hij vertrouwt.
- Persoonlijke aandacht van de mentor blijft nodig, het hele jaar door!
- Dwang helpt niet en werkt zelfs averechts.
- Heb moed te wachten én te confronteren om de jongere ruimte te geven zelf zaken op te lossen.
Specificaties
- Onderwijssector: niet onderwijsspecifiek
- Download flyer met 10 aanbevelingen voor docenten, vooral bedoeld om meer begrip te krijgen voor de situatie waarin de jongeren zitten.
- Initiatiefnemers: De jongerenraad van De Jutters (specialist in Kinder- en Jeugdpsychiatrie) is samen met Kompassie (onafhankelijk informatie- en steunpunt voor mentale gezondheid) om de tafel gegaan.