Skip to content
Initiatiefnemer: Kompassie
Term: Psychische klachten
Datum initiatief: 2020

 

Jongeren uit de jeugd-GGZ hebben tien aanbevelingen geformuleerd om van docenten meer begrip te krijgen voor hun psychische kwetsbaarheid, zodat ze beter kunnen functioneren op school. Uit een panelgesprek over verbeterpunten in het totale sociale domein, blijkt dat school op nummer één staat.

De aanbevelingen zijn samen te vatten onder:
• Aandacht en begrip van docenten
• Duidelijkheid over de eindtermen

Voor een enkele jongere is school geen alledaagse bezigheid. Niet naar school gaan is echter geen optie:

“Je ontwikkeling stagneert als je niet naar school gaat.
Je wilt vooruitgang boeken en werken aan je toekomst”

De tien aanbevelingen

  1. Communiceer normaal met de jongere en laat de verantwoording voor de school/opleiding bij hem.
  2. Wees vooral gericht op de manier waarop de jongere zich de lesstof eigen maakt, niet op zijn psychische kwetsbaarheid.
  3. Leren is van belang, niet ‘in het systeem passen’.
  4. Heb hoop!
  5. Bied extra of ander lesmateriaal én bied passende persoonlijke instructie en ondersteuning aan.
  6. Werk aan het zelfvertrouwen van de jongere.
  7. Geef de jongere de mogelijkheid om zelf een leerkracht te kiezen die hij vertrouwt.
  8. Persoonlijke aandacht van de mentor blijft nodig, het hele jaar door!
  9. Dwang helpt niet en werkt zelfs averechts.
  10. Heb moed te wachten én te confronteren om de jongere ruimte te geven zelf zaken op te lossen.

Download hier de flyer met 10 aanbevelingen voor docenten.

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

 

Evaluatie

  • Impact is gebaseerd op ervaringen van studenten.

Doorlooptijd initiatief

  • Kort (1-3 maanden)

Schaalgrootte bereik

  • Klein initiatief (20 – 100 personen)

Toegankelijkheid

  • De content is niet volledig digitaal toegankelijk
Back To Top