Acts of Kindness pilaar
Studenten bieden hulp aan/vragen hulp bij de mensen die zij al kennen. Het gevolg hiervan is dat vraag en aanbod over de gehele campus niet goed met elkaar verbonden zijn, en dat hierdoor geen caring community ontstaat. Acts of Kindness staat studenten (en medewerkers) toe om makkelijk hulp te vragen en/of te bieden aan anderen door installatie van een Acts of Kindness pilaar in combinatie met vraag/aanbod kaartjes. De werking is vergelijkbaar met de advertentieborden in supermarkten: studenten (en medewerkers) kunnen een kaartje op een bord hangen waarop zij een vriendelijk gebaar aanbieden of vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitlenen van boeken, samen een kop koffie drinken, een wandeling maken, etc. Acts of Kindness stelt iedereen op de campus in staat om elkaar te ondersteunen, en maakt visueel duidelijk dat de campus een plek is waar men er voor elkaar is.
Effect van het project Acts of Kindness
Aandacht voor welzijn heeft nu een fysieke manifestatie op de campus. Studenten en medewerkers weten de pilaar te vinden en maken hier gebruik van – er hangen altijd kaartjes op de pilaar met een divers vraag en aanbod. In een jaar tijd zijn er meer dan 1000 kaartjes met vraag en aanbod uitgewisseld. De Acts of Kindness pilaar draagt bij aan de bevordering van een caring community waarin zorg voor de ander een vanzelfsprekendheid is. Studenten hebben het gevoel dat de campus een community is waar men voor elkaar klaar staat. Door de binding die ontstaat neemt het gevoel van eenzaamheid af. Kindness is zo zowel letterlijk als figuurlijk een belangrijke pilaar op de campus.
Er zijn verschillende cijfers verzameld over het gebruik van de Acts of Kindness pilaar:
- 36% van de kaarten betreft aanbod, 50% vraag, en 14% zowel vraag als aanbod.
- 40% van de kaarten is meegenomen door een student of medewerker. 60% is op de pilaar blijven hangen en na de verstrijkingstermijn verwijderd door een medewerker uit het team studentenwelzijn FGGA.
- 47% van de kaarten wordt beantwoord.
- Het aantal reacties per kaart ligt tussen 1 en 4, met een gemiddelde van 1,71.
- 72% kreeg de reactie waar ze op hoopten/die ze verwachtten.
- 7 gebouwen van de Universiteit Leiden hebben inmiddels een Acts of Kindness pilaar.
Lees hier meer over de feestelijke opening van een van de Acts of Kindness pilaren en bekijk de foto’s.