Skip to content
Initiatiefnemer: Hogeschool Windesheim
Term: mentale weerbaarheid/veerkracht, peer-to-peer, sociale binding

 

Vanaf september 2021 is Hogeschool Windesheim gestart met het trainingsprogramma De Bedoeling! Tijdens dit trainingsprogramma wordt met groepen studenten (door ons deelgevers genoemd) van diverse opleidingen gewerkt, zoals bedrijfskunde, ICT, Commerciële economie, Bouwkunde.

Praktijkgerichte Leercontexten

Samen met de deelgevers wordt, aan de hand van verschillende leercontexten, de dominante hypothese van de deelgevers getest. Deze leercontexten zijn nagenoeg altijd buiten het schoolgebouw. De leercontexten worden gebouwd op basis van 1 van de drie thema’s, Waarnemen, Samenwerken en Keuze. Het trainingsprogramma duurt 20 weken. In die 20 weken worden er gezamenlijke activiteiten gedaan waarbij de nadruk ligt op 1 van de drie thema’s. Vervolgens leveren die activiteiten data op waarop kan worden gereflecteerd door de deelgevers.

Daarnaast wordt ieder individu uitgedaagd om zijn of haar eigen Bedoeling te verkennen en vorm te geven. Dit betekent een onderzoek naar een willekeurig onderwerp binnen de leefwereld van de betreffende deelgever. Hierin komt nagenoeg nooit een studie gerelateerd vraagstuk maar veelal een persoonlijke vraag. Hiermee gaat het om subjectvorming oftewel persoonsvorming (Biesta).

Evaluatie en contact

Momenteel wordt dit programma verder geëvalueerd en is het voornemen om dit voor meer deelgevers toegankelijk te maken. Ook willen de initiatiefnemers hiermee de noodzaak voor subjectvorming aantonen en er voor zorgen dat hier meer aandacht voor komt binnen Hogeschool Windesheim.

Voor meer informatie over het project kan contact opgenomen met de initiatiefnemers via j.vanden.broek@windesheim.nl

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

Evaluatie

  • Het initiatief is geëvalueerd.
  • E

Doorlooptijd initiatief

  • Lang (>1 jaar)

Schaalgrootte bereik

  • Groot initiatief (> 500 personen)

Toegankelijkheid

  • De content is niet digitaal toegankelijk
Back To Top