Skip to content
Initiatiefnemer: University of Colorado Boulder
Term: Sociale binding
Datum initiatief: november 2023

 

Internationale tips: gezonde online studentrelaties

Hoewel het belangrijk is dat docenten relaties opbouwen met hun studenten, kan de onderlinge verstandhouding tussen studenten net zo waardevol zijn. Dit kan leiden tot een verhoogde betrokkenheid in de klas en academisch succes. Het volgende artikel is bedoeld om docenten te ondersteunen bij het creëren van een warme en gemeenschappelijke online leeromgeving, waardoor het gevoel van isolatie bij studenten vermindert en hun motivatie om te leren toeneemt.

IJsbrekers en peer-to-peer ondersteuning zijn slechts enkele manieren uit het artikel om een vriendelijke online leeromgeving te creëren waarin connecties tussen studenten kunnen bloeien.

Docenten hebben gemeld dat dit soort online groepsactiviteiten de studentparticipatie tijdens andere delen van de les kan verhogen, wat ook een gevoel van isolatie voor de docent kan verminderen. Het ontwikkelen van een sterke gemeenschappelijke leeromgeving kan iedereen ten goede komen.

Ben jij benieuwd naar de drie strategieën? Klik dan hier om het artikel (Engels) te lezen.

 

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

Evaluatie

  • Impact is gebaseerd op ervaringen van docenten en studenten.

Doorlooptijd initiatief

  • Lang (>1 jaar)

Schaalgrootte bereik

  • Middelgroot initiatief (100 – 500 personen)

Toegankelijkheid

  • De content is niet digitaal toegankelijk
Back To Top