Skip to content
Initiatiefnemer: University of Indonesia
Term: Sociale binding
Datum initiatief: november 2023

 

Problemen bij het lesgeven aan studenten met een beperking

Husnul Fitri is docent stedelijke ontwikkelingsstudies aan de Universiteit van Indonesië. Zij beschreef het volgende scenario: “Tijdens een trainingssessie over leermethodieken in het hoger onderwijs vroeg mijn collega aan de panellid hoe studenten met een beperking of speciale behoeften tegemoetgekomen kunnen worden. Vanuit de achterste rij hoorde ik senior docenten over hetzelfde onderwerp mompelen. Mijn afluisteren leidde me tot de conclusie dat ze nog steeds problemen ondervinden bij het lesgeven aan studenten met een beperking. Het feit dat docenten in Indonesië niet volledig voorbereid zijn om studenten met een beperking te ondersteunen, is zorgwekkend.”

De situatie in Indonesië

In 2020 slaagde minder dan 10 procent van de studenten met een beperking in Indonesië erin om hun middelbare schooldiploma te behalen en meer dan 30 procent voltooide hun basisonderwijs niet. Gezien het lage aantal studenten met een beperking dat doorstroomt naar het hoger onderwijs, is het niet verrassend dat de universiteiten niet voorbereid zijn om hen te ondersteunen, aangezien de interactie met deze studenten in de klas beperkt is. Dit wordt weerspiegeld in het gebrek aan urgentie om kennis en vaardigheden te bieden om studenten met een beperking in het hoger onderwijs tegemoet te komen.

Dus, waarom vinden zo weinig studenten met een beperking hun weg naar het hoger onderwijs? Het antwoord op zo’n vraag is divers en complex. Discriminerende beleidsmaatregelen tegen studenten met een beperking, expliciet of impliciet, kunnen de ongelijke kansen in het hoger onderwijs verklaren. Economische factoren, zoals hoge collegegelden, kunnen een andere reden zijn waarom studenten met een beperking hun opleiding niet kunnen voortzetten. Studenten met een beperking kunnen het universitaire leersysteem ook ontmoedigend vinden, omdat faciliteiten en studiemiddelen meestal zijn afgestemd op mensen zonder beperking.

Gezien de bovengenoemde omstandigheden, hoe kunnen universiteiten de inschrijving van en ondersteuning voor studenten met een beperking in hun respectieve instellingen vergroten?

In dit artikel lees je een internationale blik op het ondersteunen en aantrekken van studenten met een beperking op de universiteiten.
Ben jij benieuwd? Klik dan hier (Engels) om het artikel te openen.

 

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

Evaluatie

  • Er heeft een impactmeting plaatsgevonden.

Doorlooptijd initiatief

  • Niet van toepassing

Schaalgrootte bereik

  • Niet van toepassing

Toegankelijkheid

  • De content is niet digitaal toegankelijk
Back To Top