Skip to content
Initiatiefnemer: University of Manchester
Term: Mentale weerbaarheid/veerkracht
Datum initiatief: november 2023

Onderzoek sense of belonging

Recent onderzoek van Wonkhe en Pearson suggereert dat een gevoel van verbondenheid een van de belangrijkste factoren is die de ervaringen van studenten beïnvloeden en dat het verbeteren van de mentale gezondheid van studenten centraal moet staan in elke strategie die gericht is op het ontwikkelen van een gevoel van verbondenheid (sense of belonging).

Het Belonging-pilotproject

Als nieuwe directeur van een undergraduate programma stond universitair docent Reimala Sivalingam voor de uitdaging om een gevoel van verbondenheid te ontwikkelen in een hybride leeromgeving. Het doel was om zinvolle verbindingen, open communicatie en samenwerking met studenten te bevorderen. Daarom hebben ze aan de Alliance Manchester Business School het Belonging-pilotproject geïnitieerd: een samenwerking met het e-learningteam van de faculteit geesteswetenschappen en een studentpartner om een inclusieve en toegankelijke praktijkgemeenschap voor studenten in een undergraduate programma te co-creëren. Het project sluit nauw aan bij de vier fundamenten van verbondenheid aan de universiteit die Wonkhe en Pearson in hun onderzoeksresultaten identificeren: verbinding, inclusie, ondersteuning en autonomie.

Inzet van online platforms

Om een veilige ruimte voor samenwerking en zinvolle verbinding te creëren, hebben ze gebruik gemaakt van technologieplatforms die al beschikbaar zijn binnen de instelling. Om de doelen van het cultiveren van een gevoel van verbondenheid en het bevorderen van doelgerichte interactie te bereiken, deelden ze nuttige ondersteuningsnetwerken en bronnen om de zelfredzaamheid van studenten te bevorderen.

Gebaseerd op strategieën en ervaringen uit het pilotproject, dat veel betrokkenheid en positieve feedback van studenten ontving, zijn er in een artikel enkele nuttige overwegingen op papier gezet om in gedachten te houden bij het creëren van een praktijkgemeenschap die een gevoel van verbondenheid koestert.

Ben jij benieuwd naar het artikel (Engels)? Klik dan hier.

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

Evaluatie

  • Impact is gebaseerd op ervaringen van studenten.

Doorlooptijd initiatief

  • Middellang (3 maanden-1 jaar).

Schaalgrootte bereik

  • Middelgroot initiatief (100 – 500 personen).

Toegankelijkheid

  • De content is niet digitaal toegankelijk.
Back To Top