Skip to content
Initiatiefnemer: Hanzehogeschool Groningen
Term: Coronagerelateerd
Datum initiatief: april 2020

 

​In kader van een Comenius Leadership Fellow werkt het lectoraat Rehabilitatie aan het Move aHead-project. Een project dat zich richt op het ontwikkelen van een training voor studenten met cognitieve problemen, zoals problemen met planning, ordening, aandacht, concentratie en taakinitiatie. Studenten leren compenserende strategieën voor het omgaan met deze problemen en worden -op maat- geholpen bij het volhouden van hun opleiding. Enkele van deze strategieën kunnen op dit moment voor alle studenten van pas komen en richten zich speciaal  op het thuis studeren, zoals het ordenen van je studeerplek, taakinitiatie en leren. De studenten die tot nu toe gebruik hebben gemaakt van de training, zijn zeer tevreden met de hen aangeboden strategieën.

Hieronder zetten we voor studenten een aantal van de belangrijkste strategieën op een rijtje, aangevuld met een aantal praktische apps. Strategieën en apps die overigens ook door medewerkers die thuis werken gebruikt kunnen worden.

Omstandigheden aanpassen

Waar je bent, met wie je bent en wat er gaande is op het moment dat je wilt gaan studeren kan de effectiviteit van je inspanningen behoorlijk beïnvloeden. Zowel positief als negatief. Je bent echter geen slachtoffer van de omstandigheden als je bewust keuzes maakt. Wanneer je thuis werkt, is het belangrijk dat je de omstandigheden aanpast zodat je in een werksfeer/ studiesfeer terechtkomt. Studenten die heel effectief thuis werken noemen als belangrijkste maatregelen:

  • Creëer een rustige, opgeruimde ruimte. Zorg dat je uitkijkt op een rustige muur of een rustig uitzicht. Het schijnt dat mensen het beste presteren in een ‘Scandinavisch’ ingerichte ruimte (licht, natuurlijke materialen en comfortabel).
  • Ga ergens anders zitten dan waar je zit om te relaxen. Bijvoorbeeld aan een opgeruimd stuk van je tafel of leeg bureau, op een andere stoel, rechtop.
  • Doe kleding aan die je anders ook aan hebt als je studeert. Het kan al helpend zijn als je schoenen aan doet in plaats van pantoffels en een broek in plaats van een pyjama.
  • Reduceer afleiding door geluiden, visuele beelden en sociale media door muziek en tv uit te zetten en je telefoon op ‘stil’ te zetten.
  • Verlaag de drempel door een (keuken-)wekker(app) in te stellen. Je begint bijvoorbeeld met een half uur te werken voor je opleiding.

Met wie?

Kies bewust voor alleen studeren of studeren met de juiste (online) studiegenoot of andere persoon die jou ondersteunt. Als je ervoor kiest om samen met iemand te studeren, kies dan bewust voor een persoon door wie jij effectiever gaat studeren. Bedenk op welke wijze iemand jou kan helpen om aan je studietaken te gaan werken.

Soms zijn er studieverenigingen, huiswerkklassen of groepen die samen studeren. Dat kan ook via een digitale omgeving. Doel is altijd om elkaar te ondersteunen bij het beginnen aan – en maken van –  studietaken. Je kunt altijd zelf een oproep doen en een studiegroep starten.

Binnen het onderwijs betekent dit dat je ervoor kunt kiezen samen met iemand te werken in dezelfde omgeving. Dit kan een vriend of vriendin zijn of een andere persoon die jij als steunend ervaart. Het is niet belangrijk dat die ander met dezelfde taak bezig is, maar wel dat hij of zij aan het werk is op een manier die jou niet afleidt. Terwijl jij bijvoorbeeld aan de keukentafel voor je opleiding bezig bent kan jouw huisgenoot bezig zijn met overhemden strijken. De schaduwpersoon kan ook iemand zijn die jou via Skype of ander medium uitnodigt om samen te gaan studeren. Je ervaart sociale druk om door te gaan met werken voor je studie doordat het opvalt als je niets zou doen of je met andere zaken bezighoudt.

Strategieën voor thuis studeren

Om effectief te kunnen studeren gebruik je extra strategieën die te maken hebben met  de voorbereiding, de organisatie en de juiste mindset. In het artikel van de Hanzehogeschool Groningen worden verschillende strategieën uiteen gezet en voorbeelden gegeven van ondersteunende apps.

Download het artikel hier.

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

 

Evaluatie

  • Het initiatief is geëvalueerd.

Doorlooptijd initiatief

  • Lang (>1 jaar)

Schaalgrootte bereik

  • Niet bekend

Toegankelijkheid

  • De content is digitaal toegankelijk
Back To Top