Skip to content
Initiatiefnemer: Young Impact
Term: Stress/prestatiedruk
Datum initiatief: april 2023

Maak prestatiedruk bespreekbaar in jouw klas

Hoe houd je je staande in een wereld waarin alles draait om beter, mooier en groter? Jongeren ervaren veel druk om aan verwachtingen – van zichzelf én anderen – te voldoen. 27 procent van de 12- en 13-jarigen ervaart prestatiedruk en dit loopt op tot 60 procent bij de 18- tot 21-jarigen. Toch wordt er volgens Young Impact nog niet genoeg over gesproken, terwijl prestatiedruk veel ongezonde stress kan veroorzaken. Daarom lanceerde Young Impact in samenwerking met psycholoog Thijs Launspach het gratis lespakket #GoedGenoeg om prestatiedruk bespreekbaar te maken op vo- en mbo-scholen.

Wil jij het gratis lespakket bekijken? Download het dan hier via de website.

Young Impact

Als stichting reist Young Impact het hele land door  om jongeren in actie te laten komen voor thema’s als klimaat, maatschappij, diversiteit, gelijke kansen en gezondheid. Eenmalig of blijvend. Dat doen ze met programma’s op scholen én evenementen zoals Young Impact Day en de Young Impact Awards.

Met workshops stimuleert Young Impact onder andere talentontwikkeling, actief burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid onder jongeren. Young Impact helpt docenten hier graag bij. Door middel van inspirerende lessen op school komen jongeren, ook onder begeleiding van hun jonge trainers, in actie voor iets of iemand anders. Gedurende het schooljaar organiseren ze diverse events en activiteiten waar je met je klas of hele school aan mee kunt doen.

Ben je benieuwd naar Young Impact? Klik dan hier om hun website te bezoeken.

 

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

Evaluatie

  • Er is geen impactmeting gedaan.

Doorlooptijd initiatief

  • Lang (>1 jaar)

Schaalgrootte bereik

  • Niet van toepassing

Toegankelijkheid

  • De content is (deels) digitaal toegankelijk
Back To Top