Skip to content
Initiatiefnemer: Hogeschool van Amsterdam
Term: Mentale weerbaarheid/veerkracht
Datum initiatief: juli 2021

 

In de podcast ‘De Loopbaancoach’  gaat Japke Ebbinge in gesprek met experts op het gebied van loopbaanontwikkeling. De Loopbaancoach is een product van de Leergang Loopbaancoaching van de Hogeschool van Amsterdam. De podcast richt zich op loopbaancoaches en iedereen die geïnteresseerd is in het ontwikkelen van je eigen loopbaan met inzichten vanuit de psychologie. De Loopbaancoach kan hierbij als kompas dienen en geeft een breed perspectief op wat er in de wereld van loopbaancoaching te koop is. Er wordt actuele kennis en ontwikkelingen gedeeld vanuit de psychologie.

Loopbaanontwikkeling en studentenwelzijn

Dr. Jolien Dopmeijer ontdekte in haar werk als docent dat het voor studenten vaak lastig is om hulp te vragen. De wens is natuurlijk dat studenten zich gezien en gehoord voelen binnen de opleiding die ze volgen en zij gemakkelijk hun zorgen of moeilijkheden kunnen delen, maar dit blijkt vaak niet het geval. ‘We zouden het ze eigenlijk moeten vergemakkelijken’, aldus Dr. Dopmeijer. Dit was een belangrijke reden voor Dr. Jolien Dopmeijer om haar promotieonderzoek te starten naar studentenwelzijn.

In deze podcast vertelt ze over de belangrijkste bevindingen van haar proefschrift: De prestatiedruk, de stress, de eenzaamheid, de somberheid en de angsten, studenten zijn hier weinig open over. Wat is welzijn nu precies? En hoe dit te verbeteren? Sleutelwoorden zijn het bevorderen van mentaal gezond gedrag en het bevorderen van een ‘sense of beloning’. Dr. Jolien Dopmeijer is in haar onderzoek sterk geïnspireerd door het werk van Brene Brown. Brown zegt ‘belonging’ is het tegenovergestelde van ‘fitting in’, dus niet aanpassen aan de omgeving, maar zuiver vanuit jezelf en je kernwaarden de verbinding aangaan. Dat is beloning, en daar liggen kansen voor onderwijsinstellingen en loopbaanbegeleiders.

Beluister hier de aflevering van de podcast De Loopbaancoach

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

Evaluatie

  • Niet van toepassing

Doorlooptijd initiatief

  • Niet van toepassing

Schaalgrootte bereik

  • Niet van toepassing

Toegankelijkheid

  • De content is digitaal toegankelijk
Back To Top