Universiteit Leiden, Hanzehogeschool Groningen en Noorderpoort Groningen onderzochten verschillende aanpakken bij een mbo, een hogeschool en een universiteit. Middels gesprekken met onderwijsprofessionals en studenten identificeerden ze 16 werkzame elementen om verbondenheid en welzijn te bevorderen. Sinds de coronapandemie zijn er steeds meer zorgen over het mentale welzijn en de verbondenheid van studenten in Nederland. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) steunde initiatieven om sociale binding en het welzijn van studenten te verbeteren. Met dit onderzoek is er gekeken welke aanpakken geïnitieerd zijn en wat de werkzame elementen in deze aanpakken zijn.
Focusgroepen met onderwijsprofessionals & studenten
Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, zijn er 12 focusgroepen georganiseerd met 33 onderwijsprofessionals van de deelnemende onderwijsinstellingen. In deze sessies is er met hen gesproken over aanpakken die ze hebben toegepast om de verbondenheid en het welzijn van studenten te verbeteren.
Daarna zijn er gesprekken gevoerd met 22 studenten tijdens 6 focusgroepen. Hierbij is er hen gevraagd naar de aspecten van het onderwijs die een positieve of negatieve invloed hebben gehad op hun gevoelens van verbondenheid en mentaal welzijn. Al deze gesprekken hebben geleid tot de identificatie van 16 werkzame elementen, 55 aanpakken, en 6 casussen (uitgelichte aanpakken).