Skip to content
Initiatiefnemer: Hogeschool Rotterdam
Term: studentenwelzijn
Datum initiatief: juni 2023

Hoe gaat het nou eigenlijk met de studenten van de Hogeschool Rotterdam? Dankzij de eerste studentenwelzijnsmonitor van de Hogeschool Rotterdam is daar meer over bekend. De belangrijkste uitkomsten daarvan werden op de Studentenwelzijnsdag bekendgemaakt door onderzoekster Claudia Gomes en decanen Samantha Pedrosa da Silva en Serge Feldmann. Het ‘eindcijfer’ dat de studenten gemiddeld aan hun welzijn geven is een 6,2. Dat cijfer is een gemiddelde, waar uiteraard ook studenten bij zitten die zichzelf een dikke voldoende geven, of een dikke onvoldoende.

Daarnaast zitten onder die 6,2 verschillende subvragen, waarvan sommige het opvallend beter of slechter doen. Zo blijkt dat studenten hun aanpassingsvermogen (6,9), fysieke welzijn (6,8) en sociale binding (6,6) best prima vinden, maar dat zaken als concentratie (5,5), ontspanning (5,7) en motivatie (5,8) het eindcijfer weer omlaag halen.

Prestatiedruk weegt zwaar

In de top-3 aan ‘zorgen’ lijkt de prestatiedruk vrij zwaar te wegen: ‘Kunnen voldoen aan verwachtingen’ staat op 1, het eigen mentale welzijn op 2. Op 3 een praktische zorg: beschikbare woonruimte. Stressfactoren die de studenten het vaakst benoemen zijn uitstelgedrag, prestatiedruk en piekeren.

Een mooi cijfer krijgt de ‘sense of belonging’: je thuis, gezien en veilig voelen op de opleiding. De ‘gemiddelde’ student gaf daarvoor een 7,1. De aandacht van de slc’er voor het welzijn kreeg een nette 6,4.

Bijna 3000 respondenten

Ruim 3200 studenten begonnen aan de vragenlijst over hun welzijn, vertelt Gomes tijdens de presentatie. Van hen hebben 2889 de monitor ook helemaal afgerond. ‘Die studenten kregen een uitgebreide rapportage, het onderzoek was dus ook meteen nuttig voor jezelf.’

 

Lees hier meer over de welzijnsmonitor van Hogeschool Rotterdam

Kwaliteitskader

Voor de initiatieven op de Kennisbank Studentenwelzijn hanteren we een kwaliteitskader. Hiermee bieden we onderwijsinstellingen een richtsnoer voor een kwalitatieve aanpak op beter studentenwelzijn.

Evaluatie

  • Impact is gebaseerd op ervaringen van studenten.

Doorlooptijd initiatief

  • Lang (>1 jaar)

Schaalgrootte bereik

  • Groot initiatief (> 500 personen)

Toegankelijkheid

  • De content is digitaal toegankelijk
Back To Top